Reakce na komentář Reakce Fio banky
Vážený pane Fučku,
byl jsem upozorněn na Váš článek a rád bych nezaujatým čtenářům poskytl i pohled z druhé strany.
Fio banka je a nadále hodlá být bankou nízkonákladovou, bohužel ve zjednodušeném vnímání veřejností je to často interpretováno jako 100% bezpoplatková a jakýkoliv zavedený poplatek je pak vnímán negativně bez ohledu na okolnosti, které k tomu banku vedly. Aby mohla být banka pro klienty nízkonákladová, musí přísně sledovat svoji vlastní nákladovou stránku, např. náklady na pobočkovou síť. Poplatky, jež Fio banka zavádí, nemají primárně výnosový, ale regulatorní charakter. Zcela jednoduše - mají klienty motivovat k maximálnímu možnému využívání elektronických služeb, kterou jsou i nadále budou až na výjimky (např. zahraniční platební styk) bezúplatné, namísto služeb poskytovaných osobně na pobočkách. Z tohoto důvodu je zpoplatněno osobní podání jakékoliv platební instrukce, včetně příkazu k převodu na jiný účet vedený Fio bankou.
Časem se však ukázalo, že nemalý počet klientů obchází poplatek za převod na jiný účet vedený Fio bankou tím, že peníze vyberou na pokladně a následně je vloží na cílový účet, neboť výběr i vklad jsou operace bezúplatné. V součtu jde však o transakci nesrovnatelně časově náročnější, než přijetí a provedení převodního příkazu a proto byl v reakci na to zaveden regulatorní poplatek, nad jehož existencí se pozastavujete.
Pokud byste peníze na účet TJ Stolní tenis Praha vložil bezhotovostním převodem z Vašeho účtu, v případě elektronického podání příkazu byste neplatil poplatek žádný, v případě osobně podaného příkazu byste platil poplatek 30 Kč.
Pokud pro Vás bylo nezbytné realizovat vklad na účet TJ v hotovosti, žádný poplatek by Vám účtován nebyl, pokud byste napřed provedl vklad na účet TJ a teprve poté výběr z jiného účtu, přičemž peníze na vklad jste mohl v případě potřeby bezúplatně získat v libovolném bankomatu Fio banky nebo s nízkým poplatkem 6 Kč v libovolném bankomatu ČSOB.
Obecně je dnes velmi moderní kritizovat banky za jejich poplatky a nutno připustit, že při srovnání se zahraničím je tato kritika leckde oprávněná, nicméně často to již přerůstá do stavu, který lze nazvat honem na čarodejnice, kdy je kritice podrobován jakýkoliv poplatek. Banka je podnikatelský subjekt jako každý jiný a jejím zájmem a i zákonem stanoveným cílem je dosažení zisku. Vedle toho je ale bankovnictví vzhledem k silné regulaci, vysokým bezpečnostním rizikům a v neposlední řadě náročnosti na kvalifikaci zaměstnanců též odvětvím s vysokými náklady, které je nutno pokrýt. Fio banka chce jít směrem, že svůj zisk dosahuje především na úrokovém diferenciálu, nikoliv z poplatků, nicméně z výše uvedených důvodů některé specifické úkony zpoplatňuje. Rozhodně to ale neznamená, že by Fio banka nestála o nové zákazníky. Naopak, Fio banka je nadále jediným subjektem na českém bankovním trhu, který umožňuje veškerou běžnou obsluhu účtu provádět zdarma bez jakýchkoliv dodatečných podmínek vztažených k výši zůstatku, objemu transakcí apod., a to jak pro fyzické, tak pro právnické osoby.
Marek Polka
vedoucí Klientské divize
Fio banka, a.s.
Nadpis: RE:Reakce Fio banky
Autor:
Email:
Komentář:
Kontrolní výsledek: tři krát jedenáct =