Na úvodní stránku






Neplaťte neoprávněné poplatky

dTest

2012-06-11

Služby

Přečteno: 2465

Komentářů: 0


Prodejci, kteří svým zákazníkům účtují poplatek za zamítnutou reklamaci, porušují podle časopisu dTest právní předpisy. Právníci časopisu kupujícím vzkazují: Neplaťte, poplatek je neoprávněný.


Prodávající označují za neoprávněnou reklamaci případy, kdy nezjistí oznámenou vadu nebo kdy nejde o vadu spadající do záruky. Vyřízení reklamace zahrnuje určité náklady, například na přepravu, testování a podobně. S tímto odůvodněním požadují po zákaznících poplatky někdy i ve výši několika set korun. Takové jednání lze ale považovat za nezákonné.

„Nesmíme zapomínat, že kupující je při prodeji zboží v obchodě stranou slabší, která nedisponuje profesionálními znalostmi,“ říká vedoucí spotřebitelské poradny časopisu dTest Lukáš Zelený a dodává: „Prodávající je povinným subjektem, proto je spravedlivé, aby náklady spojené s vyřízením reklamace nesl právě on, neboť u něj zákon předpokládá, že porušil svoji povinnost plnit bez vady.“

Časopis dTest své právní stanovisko o neoprávněnosti poplatku opírá mimo jiné billige fake uhren o ustanovení občanského zákoníku, které stanoví, že spotřebitelské smlouvy nesmějí obsahovat ujednání, jež znamenají k újmě spotřebitele značnou nerovnováhu v právech a povinnostech stran. Občanský zákoník dále považuje za nepřípustná smluvní ujednání omezující práva spotřebitele při uplatnění odpovědnosti za vady či odpovědnosti za škodu.

Svou argumentaci opírá dTest i o rozhodnutí Nejvyššího správního soudu z roku 2006, podle něhož prodávající, který v jím vydaném reklamačním řádu stanovil pro případ nedůvodné reklamace povinnost spotřebitele hradit náklady takové reklamace, tím porušil povinnost uloženou v § 13 zákona o ochraně spotřebitele. V roce 2011 Nejvyšší správní soud dodal, že proti opakovaným neoprávněným reklamacím se prodávající může bránit jejich prostým zamítnutím.

Možné zneužití práv zákazníka, který by prodejci reklamoval bezvadné zboží a způsoboval mu tak zbytečné náklady, odmítají i právníci časopisu dTestu. „Je-li zcela zjevné, že se jedná o šikanu ze strany zákazníka a věc nemá žádné vady nebo je způsobil sám zákazník, prodávající má vždy možnost reklamaci zamítnout, aniž by mu náklady vznikaly,“ uvádí Lukáš Zelený.

Právní poradci časopisu dTest pro spotřebitele zpracovali vzorový dopis „Odmítnutí poplatku za neoprávněnou reklamaci“, který poskytuje návod a právní argumentaci k účinné obraně. Tento je k dispozici na www.dtest.cz/poplatekzareklamaci.


Sdílet na Facebooku

Diskuse k článku

Přidej svůj názor



Zpět


Provozuje a vytvořil Ing. Miloslav Fuček - MF SOFT
Všechna práva vyhrazena ©2008
Kopírování částí webu či přebírání částí textu není povoleno bez souhlasu majitele webu.

Dnes je čtvrtek
21.11.2024