Jedna firma, zabývající se ubytováním, nám poslala nabídku na web jedné neziskévé organizace s umístěním textové reklamy s aktivním odkazem na jejich web za 200,-- Kč za měsíc. Současně požádali, pokud víme o dalších webech, kde by bylo možno reklamu umístit, ať jim dáme kontakt. Požadavek byl, aby tyto weby měly page rank roven 5 nebo vyšší. Při tom web, o který měli zájem a na který nám reklamu nabízeli, měl page rank 4.
Protože jsem netušil žádné chytračení, poslal jsem jim nabídku umístěníé reklamy na další weby, o které se starám. Vynral jsme tak zhruiba polovinu webu s page rankem 5 a druhá polovina měla page rank roven 4, stejně jako web, o který měli zájem.
Přišla odpověď, že tyto weby mají nižší page rank a dali návrh na reklamu na všechyn tyto weby za jendorázovou roční částku 5.000,-- Kč. Protože webů bylo celkem 15, je jasné, že to bylo hodně pod cenou. Na jeden web by připadlo 333,-- Kč za rok, místo původních 12 x 200,-- = 2.400,-- Kč, což je dosti podstatný rozdíl. Nemluvě o tom, že tato nabídnutá cena sotva pokrývá náklady na umístění reklamy na web (práci webmastera).
Odpověděl jsem, že je to málo a že tedy máme zájem o umístění reklamy pouze na onen jimi vybraný web. Na to oni odpověděli, že mají zájem umístit buď reklamu jako celek na všechyn naše weby nebo žádnou. Tedy přesě ve stylu obchodních řetězců, které arogantně tlačí dolů dodavatelské ceny, což je pak důsledek méně kvalitního zboží a mnohdy i krachu jejich dodavatelů.
Jejich argumenty, že page rank oné stránky se mezi tím změnil, je naivní. Každý, kdo tomu trochu rozumí ví, že page rank s enemění ze dne na den, ale je to otázka měsíců. I kdyby měl hodnotu 5 orologi replica italia v době, kdy se na stránku dívali a právě došlo k tomu zlomu a klesl na hodnotu 4, což by se teoreticky mohlo stát, pak není důvodem, proč by neměli mít zájem aspoň io ty z nabízených stránek, které měly page rank také 5 a kterých byla zhruba polovina z nabízených. Navíc není důvod, proč by měl page rank této stránky klesat, naopak spíše čekáme, že čase mírně poroste.
Z toho plyne ponaučení, přijde-li vám podobná nabídka, zabývat se priotirně pouze jí a až po jejím uzavření ubvažovat o tom, nabízet pro reklamu další weby. Tito „chytráci“ totiž vyčkávají a zjistí-li, že spravujete více webů, začnou tlačit cenu nehorázně dolů. Zejména pozor před onou firmou, která nabízí ubytování.